tisdag 29 december 2009

Att vara en superhjälte.

Vem är jag? Uppväxt i en tid när allt expanderade, när allt var möjligt. Alla brydde sig om varandra och människor litade på varandra.
Gick skola i en tid när allt var hantverk och analogt. Lärde mig saker som ingen använde året efter.
Blev vuxen i en tid när allt blev kris, bostadsbubblor och arbetslöshet. Ingen litade på någon. Luras eller bli lurad. Allt jag lärt mig blev digitaliserat.
Bildade familj, villa och Volvo. Bättre tider, jobbade som fan, jobbade hemma, byggde hus, var med och startade ett dagis. Jobb. Jobb. Gjorde allt som jag trodde var viktigt. Jobb. Jobb. Reflekterade inte på vad jag egentligen ville. Jobb. Jobb. Försökte nog göra alla andra nöjda. Jobb. Jobb. Och jag blev trött och kände mig lite omodern. Jobb och mera jobb.
Tappade sugen. Min kurator sa till mig. – I vår ålder behöver man inte kunna allt. Va fan. I min ålder är det ju viktigare än någonsin att försöka hänga med. Blir jag stressad över detta? Lite eller kanske ganska, jag vet inte. Åldersnoja? Ja mycket. Skilsmässa.
Att behålla självkänslan och tycka att man är värd någonting är inte lätt. Självförtroende är lättare. Livserfarenheten har gett mig en kunskapsbank som jag litar på.
Jag borde egentligen starta om och lära mig nånting nytt men att sätta sig i skolbänken tar emot.
Så vem är jag? En viking. Singel mitt i livet. Tuffar på i den grå vardagen. Jobbar med det jag verkligen kan men efter så många år är det inte särskilt spännande, fastän mina arbetsuppgifter hela tiden förändras. Låter det som om jag är bitter? Neej. Det har nog bara fastnat en bit kryptonit i min ryggsäck.
Jag fyller istället fritiden med sånt som gör mig glad. Musik, konst, film och allsköns teknik. Försöker hitta min plats som pappa, kompis eller nåt till mina två, snart vuxna, barn. Kämpar med att variera matlagningen med mer än tio maträtter. En typisk superhjälte med andra ord. Är intresserad av det mesta. Raggar inte på krogen men längtar efter nån att krama.
Haha. Jag märker att det låter som en kontaktannons, men jag försöker bara vara ärlig.

Superhjältekraft – Att hitta sig själv.

Inga kommentarer: