söndag 10 januari 2010

En snöhög.

Gud va tråkigt dagens ungar verkar ha det. När det nu under några dagar har snöat rejält och stora traktorer har skottat ihop allt, så finns det inte bara en hög, utan många, men ingen bär spår av lekande barn.
Vad är problemet? Var är föräldrarna? Har dom ingen leklust? Bara busa i snön och gräva en grotta.
Det finns sånt som alla borde få uppleva nån gång. Att få åka pulka, plumsa och hoppa så man fastnar, kasta snöboll och slå volter i lös snö. Och sen få komma in i värmen med kalla kinder och tår. Få krypa ihop och mysa i hörnet av soffan och dricka varm choklad. Det borde vara en mänsklig rättighet.
Och vi som bor i ett land som så ofta hålls gisslan av kung Bore har ju lyxen att få göra det varje år.
Vad är det för mening med snöhögar om ingen gräver sönder dom. Om ingen får snö under jackan och ihopfrusna vantar. Om ingen hoppar med huvudet före och har skoskaften fulla med is så kan vi ju lika gärna trampa ihop skiten istället för att göra högar. Det tinar ju bort varje år eller hur?
Om jag skulle sätta upp ett anslag som sa Snölek söndagar kl. 12-14 ta med egen pulka, avgift 100kr / barn så skulle det säkert dyka upp några. Allt ska vara så jävla ordnat nuförtiden.
Vem får hoppa i snöhögar och gräva grottor? Den som är liten så klart. Upp till tio elva år sådär sen är det för fjantigt. Sen kan det eventuellt hända i tjugoårsåldern om man är ett gäng. Helst lite på fyllan, afterski. Nästa gång är när man själv fått barn. Då får man några år när dom tycker det är kul att vara med sina föräldrar. När blir nästa gång? Barnbarn? Hoppas jag har krafter kvar då.
Mina barn har för länge sen vuxit förbi och det dröjer väl ett tag innan jag får barnbarn. Det hindrar inte att jag blir sugen att själv gå ut med en spade, men då måste jag väl göra ett konstverk. Inte bara hoppa runt och åka på arslet. Jag tror dom hämtar mig med tvångströja om jag sätter mig i en grotta och kramar snöbollar.

Superhjältekraft – Att ha barnasinnet kvar.

Inga kommentarer: