lördag 30 januari 2010

Människor.

Ibland hamnar man i konstiga diskussioner och upptäcker sidor hos människor som man inte räknat med. Men ofta så bekräftas bara ens förutfattade bild.
Dom brukar säga att kvinnor är från Venus och män är från Mars, men jag tycker det är rätt så trevligt att upptäcka att alla planeter i vårt solsystem är bebodda och några galaxer också.
Jag höjer inte på ögonbrynen när jag möter en person från en annan kultur och får höra att dennes åsikter är helt olika mina, men jag blir förvånad hur otroligt olika vi som är födda i samma land, samma kommun, samma stad, kan tänka.
Naturligtvis så är våra ryggsäckar fulla med olika saker från vår uppväxt, saker som styr vår världsbild. Jag bygger ju min tro på den fakta jag har idag, vare sig det gäller åsikter om kärnkraft, abort eller finanskris. Och den vetskap jag har kan ju förändras när som helst och så också mina åsikter.
Men i en diskussion tar vi många gånger ställning som om vi satt på den absoluta sanningen, istället för att resonera fram och tillbaka tills vi förstår hur den andre tänker. Och det här sättet att spika fast sina åsikter som orubbliga leder ju ingen diskussion framåt.
Jag kommer kanske aldrig att ändra min grundsyn, mina värderingar, men jag försöker använda dom kroppsdelar som jag har. Två öron, en mun och en hjärna, alltså ska jag lyssna dubbelt så mycket som jag pratar och däremellan tänka själv.

Superhjältekraft. – Att acceptera våra olikheter.

Inga kommentarer: