lördag 16 januari 2010

Julmust

Jag har sammanställt resultatet från årets julmustprovning.
Årets must är en överlägsen vinnare, Nyckelbryggerier med åttiosex poäng av hundra möjliga. Full poäng för ett fantastiskt skum, helt oslagbart, i topp för doft, delad andraplats för smak, en poäng från fullt i känsla och hela testpanelens val.
Fjolårets toppar Vasa bryggerier och Apotekarnes hamnade i mitten på listan. Fjolårets bottennapp Eldorado klättrade ett par pinnhål och lämnade ICA i botten det här året.
I årets upplaga hade vi tyvärr en sort mindre i vår provning vilket jag skyller på mig själv, så till nästa år lovar jag att importera fler sorter från andra delar av landet.
Det finns som du vet två huvudspår i mustsammanhang, det ena som har en maltkänsla och den andra som tydligt doftar knäck. Båda har sin charm.
Jag måste dock utfärda en varning, köp aldrig must med sötningsmedel. Kräkfaktor, ska inte finnas på julbordet och får aldrig vara med i en mustprovning. Av misstag hamnade en flaska i årets provning och juryns dom var hård.
Coca-Cola kämpar ju varje år med sisyfos uppgiften att konkurera ut julmusten från julbordet. De har stött på så stort motstånd att dom istället, sen ett antal år, själva tillverkar must under namnet Bjäre, en sort som vi tyvärr inte har med.

Superhjältekraft – Att hitta njutning i det lilla.

1 kommentar:

Addicted to Julmust sa...

Intressant läsning! Jag har hört så mycket bra om Nyckel-Bryggerier men aldrig hittat den här på västkusten. ICAs placering stämmer dock bra med mina egna erfarenheter.
Coca-Cola verkar ha lagt ner sin Bjäre-must och satsar istället hårt på sin egna Coca-Cola igen. I flera stormarknader jag var inne på strax före jul hade de ställt upp ett stort provsmakningsbord i entrén där en tomte och två söta tjejer delade ut Cola med diverse tillbehör...