lördag 20 februari 2010

Allting är för evigt.

Jag kommer aldrig, hur än mycket jag försöker, att kunna läsa tankar, och jag hör många av mina manliga arbetskamrater har samma problem, men ändå blir vi utsatta hela tiden.
Ja ok, jag har just nu ingen som utför ESP kommunikation med mig här hemma, men jag vet hur det är. Jag har under halva mitt liv levt med ett proffs.
Det känns kanske som ett uttjatat ämne men det verkar inte finnas nån lösning på språkförbistringen. Jag säger inte att alla killar alltid är tydliga men överlag så är det fler tjejer som talar i gåtor, det är en generalisering som är sann.
Ett kompispar till mig var ute och reste med bil då hon säger, – Titta här har dom öppnat sommarcafé. Tror ni att han stannade? Tror ni att han förstod att hon var fikasugen? Nej, för i hans öron lät det bara som en observation, men hon blev arg.
Om en tjej i ett förhållande säger, – Vi måste skaffa en större tvättkorg, vad betyder det? I en killes huvud skrivs en inköpsorder, köpa större tvättkorg, men det var såklart inte det som hon menade.
Försök att översätta dessa krypterade meningar.
– Näe, jag är inte sugen på spagetti.
– Oj så härligt när vårsolen lyser in genom fönstren.
– Jag gillar Martin Stenmark.
– Det är alltid slut galgar.
– Kan vi inte bara ta det lugnt i helgen?
– Det känns som om alla grannar har rest bort.
– Har du sett så stora maskrosor det växer vid söderväggen?
– Tapeten har blivit blekt här bakom soffan.
– Varför har vi så liten skohylla?
– Du behöver inte köpa nån present till mig.
Jag kan räkna upp hundra varianter på det här kommunikationsproblemet. Och det verkar aldrig gå över.
Visst ska vi killar försöka vara mer observanta och lyhörda men det betyder också att ni tjejer måste vara mer konkreta och tydliga.
I filmen Sliding Doors finns en scen med följande geniala utlägg som faktiskt summerar kvinnors eviga försök till telepati mot oss killar.
– Jag är en kvinna, vi säger inte vad vi vill. Men vi har rätten att bli sura om vi inte får det.

Superhjältekraft. – Att få en babelfisk i örat.

Inga kommentarer: