onsdag 3 februari 2010

Bevare oss från vanligt folk.

Är vi alla en del av samhället eller inte? I min lilla stad finns det gator och områden som är finare än andra men kanske inte lika tydligt som i dom stora städerna.
Vi har ju alltid haft en tydlig segregation i Sverige, det är inte något nytt. Rik bor med rik, fattig med fattig. Inget konstigt. Men nu dyker det upp en ny företeelse i Sverige, gated community.
Där bor folk som anser sig stå några trappsteg ovanför alla andra, och som har avskärmat sig från samhället utanför.
Jag vet väl att det finns bostadsområden där den sociala utslagningen har utlöst en frustration som ibland blir våldsam, och jag ska inte säga att jag heller vill bo där, men det är otroligt ledsamt att dom som har både makten och pengarna, och som faktiskt har möjlighet att förändra, vänder ryggen emot och stänger in sig i sin egen låtsas värld.
Jag brukar skoja om, att vinner jag en massa miljoner så ska jag köpa en lyxvilla på Lidingö, och öppna härbärge för hemlösa så att gräddsåsfolket får sig en dos av verkligheten, och jag kan säga att byggs det en gated community här, så ska jag bygga en hundbajskanon och krypa runt inhägnaden för att terrorisera utomjordingarna varje natt.

Superhjältekraft. – Att vara en del av.

Inga kommentarer: