tisdag 2 februari 2010

Lögnen om att äga hus.

Efter att ha bott i eget hus i femton år är jag nu hyresgäst. Sjuttiosju kvadrat och garage för femtusenfemhundra i månaden. Många tycker det är dyrt men jag som är van vid kostnaden av ett hus tycker det är acceptabelt. Jag behöver ju bara ansvara för glödlampor, allt annat sköts av någon annan.
Visst önskar jag att kunna bo billigare men enda säkra sättet att minska kostnaderna är att flytta till mindre eller träffa nån som vill dela mitt tak. Mindre boende skulle betyda en massa omak när mina ungdomar och deras pojkvänner ska bo hos mig.
Och just nu är priserna på bostadsrätter så höga här att det knappt lönar sig att äga. Hus ska vi inte ens tala om.
Senast i helgen hamnade jag i en diskussion med en husägare om vad det kostar att bo i hus. Som så många räknade han bara räntor, el, sopor och sånt. Det är ju ett enkelt sätt att ljuga för sig själv. Eller min favorit. – Man betalar ju till sig själv. Det funkar om huspriserna alltid går upp eller om du amorterar för att bli skuldfri, men hur många gör det?
Om man ser tillbaka så har väl hus över tid varit en relativt bra investering men du vet aldrig vilka omständigheter som kan tvinga dig att sälja och har du otur så är det kanske under en period med svikande bostadspriser särskilt i en småstad eller ute på vischan.
Jag tror lögnen om att äga hus kommer från våra föräldrar som byggde, köpte, renoverade eller byggde om sina bostäder under en tid med galet hög inflation och fantastiska ränteavdrag. Allt man lånade då blev till småpengar på ett par år och många i den åldersgruppen säljer nu sina hus för miljonbelopp utan att vara skyldig ett öre.
Det är ju en sak att renovera första gången och göra huset till sitt eget men en helt annan sak att löpande underhålla det. Nånting som mäklare aldrig pratar om. Allting har ju en begränsad livslängd och även om du slår ut kostnaden på ett antal år och tycker det är småsummor, så många bäckar små.
Räkna underhållskostnad (inköp och arbete) delat i livslängden på dessa exempel. Värmeanläggning/element och rör som hör till, ventilation och skorsten, vitvaror och köksinredning, badrum väggar golv och inredning, vatten och avlopp med installation, el ledningar, yttertak, hängrännor och stuprör, fasad, altan och uterum, dörrar, fönster och markiser, dränering, trädgård, staket och grusgång. Plus allt annat som hör hus till, gräsklippare mm. Förstår du vart jag vill komma?
Jodå jag vet att det är mångas stora intresse och hobby att bo i hus, så var det även för mig, och kan du göra mycket jobb själv så finns det stora summor att spara. Sen kan ju huspysslandet vara det roligaste du vet och nöjen måste ju få kosta.
Men om du räknar ärligt, vad kostar det att bo i ditt hus? Mmm, du kanske inte ska säga att jag bor så dyrt eller hur? Det finns ju flera sätt att lösa det förståss, du kan ju bara bo och överlåta all renovering till den som köper ditt hus om en tjugo, tretti år. Men då tror jag inte priset blir vad du drömmer om.
Du hör att jag är ganska negativ till det här med eget hus. Jag kan säga att dom tio första åren var fantastiskt roliga, väl värt all tid och kraft, och alla pengar som jag spenderade men sen skulle vi ha flyttat, jag tyckte att det blev mer jobb än glädje. Det är ett varningstecken som du ska se upp med, lyssna på Arga snickar´n.
När jag flyttade från huset sa jag till mig själv - aldrig mer, men man ska aldrig säga aldrig. Det är kul att bygga och fixa och man får ju rå om sig själv på ett helt annat sätt, fast om det blir en nästa gång så ska jag gå med öppna ögon i alla fall.

Superhjältekraft – Att våga se vad saker och ting verkligen kostar.

Inga kommentarer: