lördag 27 februari 2010

Filmrutor som fastnar.

Jag brukar inte analysera sönder alla filmer jag ser. Film är för mig mest underhållning. Så klart att jag blivit mer kräsen med åren, på gott och ont. Men jag har också hittat en annan sida som jag uppskattar och det är dagens tekniska filmeffekter.
Jag älskar att jag lever i en tid då allas galna filmdrömmar går att förverkliga, och att filmeffekterna är så pass verkliga att jag inte behöver fantisera för att tro på det jag ser, rent bildmässigt alltså. Ofta räcker det med en läcker datorgenererad scen eller en snygg bullet time sekvens för att jag ska bli nöjd.
Jag funderar vilken specialeffektsfilm som först drog till sig mitt gillande. Förutom Bond filmerna som nästan alltid innehöll nåt innovativt stunt så var nog Hajen den film som på allvar förde samman fantasi och verklighet för mig.
På den tiden var alla effekter hantverk av olika slag och det behövdes ibland tonvis med fantasi för att leva sig in i handlingen. Men det blev bättre med tiden och jag minns att Närkontakt Av Tredje Graden fullständigt sprängde min hjärna.
Sen kom Star Wars i samma veva och senare Blade Runner, filmer som förändrade mitt sätt att se på film. Jag upptäckte att även om en film var usel som helhet så kunde en liten sekvens, ett kort kameraögonblick, fånga mitt intresse.
Det finns säkert filmer att nämna men det var nog T2 som på allvar kastade mig in i framtiden. Helt plötsligt var trovärdigheten i vissa detaljer hundra procent. Och försök säga att dinosaurierna som jagar två barn i ett restaurangkök inte finns, den scenen är fortfarande galet bra.
Sen fylls listan på och idag innehåller banne mig alla filmer datorgenererade miljöer och karaktärer. Njut av dom, för när jag var liten så åkte Blixt Gordons rymdskepp på en väl synlig tråd och eldsflamman brann uppåt längs sidorna på farkosten, då tänkte man inte ens på att vända kameran upp och ner.
Jag ska leta i mitt minne så får vi se om vi kommer ihåg samma milstolpar i filmteknikhistorien.
Jag hoppas att alla har haft vett att se AVATAR på bio, man behöver inte ens gilla science fiction, ja man behöver inte ens gilla film för att uppskatta den, den är så vacker. Själva historien är ju gammal och berättartekniken klassisk, men specialeffekterna är enastående.

Superhjältekraft. – Att titta med fantasin.

Inga kommentarer: