lördag 27 november 2010

Pys på dig.

För en vecka sedan var Bravida hit och slutbesiktade värmesystemet. Sedan dess har jag suttit och frusit, och i kväll behövde jag en tjock jacka för att hålla värmen.
Det stod på lappen jag fick i brevlådan att dom skulle göra sista justeringen och lufta elementen.
Jag har varit lite misstänksam på termostaterna, men vi har inte fått nån info om hur det här nya funkar med givare och så. Man tänker ju att det kanske ska vara så hädanefter, givaren inställd på knappt nittongrader för att spara pengar.
Men nu var det kallare än så, så i kväll tog jag fram en kylklabb ur frysen och la den på termostaten till elementet i vardagsrummet, jag tänkte tvinga igång lite cirkulation.
Och nog hände det nåt, jag hörde hur luften började röra på sig. Då blev jag less och tog fram en skruvmejsel och ett glas, sen gick jag runt och luftade alla elementen.
Pyyyyyyyyysssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.
Så mycket luft bildas det inte i ett system som har blivit luftat en vecka tidigare. Jag gissar att jag har släppt ut tjugo liter luft, elementen var nog bara halvfulla.
Det är typiskt att Bravida har anställt Pellejöns och hans polare, och att just dom två hade ansvar att lufta hemma hos mig.
Eller hade dom lagt ut det på entreprenad så det var Fixarfrasse och Lången som skulle komma. Men dom kanske istället satt utanför systemet och klämde en bira.
”– A de é lugnt, det fixar jag”.
Det går fan inte lita på lejdfolk.

Superhjältekraft. – Att måsta bryta upp parketten och elda för kråkorna.

Inga kommentarer: