lördag 22 oktober 2011

En Fredlig Fredag.

05.15. Mobilen surrar. Jag hatar att bli väckt av såna väckarklocksljud, så jag kastar mig på telefonen, stänger av larmet och slår på webbradion i stället. Mmm, bara fem minuter till.
05.30. Dusch, frukost och några snabba blickar på Aftonbladets rubriker.
06.10. På jobbet. Hämtar lastbilen och kör mot Luleå. Startar i mörker men ser snart morgonljusets snitsiga färgpalett breda ut sig.
08.00. Svänger in på nybyggets parkering och blir genast överfallen av ett gäng irriterade hantverkare.” – Är det du som är Robert?” Där står tre gubbar med en massa grejor och ingen har släppt in dom. Det visar sig, som så många gånger förr, att ingen har koll på läget. Jag ringer och väcker restaurangansvarige, men han mumlar bara att han inte har någon nyckel dit. Jag börjar i alla fall lasta av. Efter en stund kommer golvläggaren med nyckel. Superbra, vi ska alla gå på golvet och det är inte klart än. Det drar kallt som attans när alla ska springa in och ut i dörrarna precis där jag ska jobba.
09.30. Har mätt och fått ordning på alla fästen jag ska sätta upp. Då kommer killen som ”har koll”. Han pratar brett Lulemål och viftar och pekar, instruerar all gubbarna om vart deras grejor ska stå, viftar och pekar åt mig. Jag nickar som om jag håller med, sen fortsätter jag jobba på mitt vis. Det trätak som jag blivit lovad visade sig vara gips, också nåt som ”har koll” har informerat mig om.
11.30 Dom andra gubbsen drar på lunch, men jag har inte så mycket kvar att göra så kurret i magen får vänta. Men det dyker upp en ny kille, en riktig filur som verkar ha hand om specialsnickeriet. Självklart så är jag ivägen, han ska fixa till disken vid kassan och där klättrar jag ju upp och ner, men han mäter och sågar lite lister innan han tar helg. Blir varmt som attans när ingen springer in och ut i dörrarna.
13.05. Klar. Blev jävligt bra om jag får säga det själv, men jag hade ju inte förväntat mig nåt annat heller. Skyndar att plocka ihop alla mina kartonger och allt skräp som jag orsakat.
13.10. Drar en korv på Ica Maxi.
13.25. På väg hemåt.
15.10. Tillbaka på jobbet.
15.30. Hemma. Duschar käkar två ljusugnsbrödsmackor och sköljer ner med en Xide.
16.05. En jobbarkompis hämtar mig och vi gör ett till stopp innan firmafesten.
17.10. Tillbaks på jobbet igen. Fest. Som alltid mycket trevligt. Sangria och en roligt annorlunda tipsrunda. Tapas, vin, prisutdelning och som rullande bakgrund alla bilder från Barcelonaresan. Lite mer att dricka, lämnar stället sist av alla. (Hur blev det så?)
01.??. Promenerar genom staden med en lite vinglig jobbarkompis i armkrok. Vi behövde nog båda lite frisk luft. Men promenaden blev väl kanske lite onödigt lång för min del, typ sex kilometer.
02.40. Hemma igen. Läser rubrikerna på Aftonbladet innan jag viker igen ögonlocken och låter John Blund sprida sitt sömnpulver.

Bara en vanlig lång dags färd mot natt.

Superhjältekraft. – Att nyttja sommartiden till fullo.

Inga kommentarer: