lördag 1 oktober 2011

Alla vill mig väl.

Varje gång som jag har varit inne på min Hotmail och loggar ut så hamnar jag på en MSN sida, en sida som till nittionio procent är fylld med reklam, och jag brukar bara stänga ner utan att läsa.
Men nu har jag i ögonvrån fått syn på en liten annons som gör mig fundersam, ja rent av lite konspiratorisk. (Och jag som aldrig annars är konspiratorisk.)
Annonsen är utformad som ett chattfönster från Facebook med en bild på en vacker tjej, Louise, och i rutan börjar en text rulla fram och hon ställer två frågor till mig.
Det är såklart inget konstigt med annonsen som sådan, för det är ju en dejtingsajt som gör reklam för sig, och dejtingsajternas annonser finns och syns ju överallt, på alla hemsidor och alltid med olika rullande budskap. Det är inte det som är det luriga.
Det som jag funderar över är varför det alltid är en tjej i min annons? Visst brukar sådana här annonser alltid växla och ömsom vända sig till killar, ömsom till tjejer?
Riktad reklam har ju varit ett begrepp i många decennier och nu är den väl mer riktad än någonsin, och det vore intressant att skapa en ny hotmail under kvinnlig pseudonym för att se vilka annonser som då dyker upp.
Man undrar ju om hela världens alla reklambyråer verkligen har koll på allt som händer på min ip-adress?
Att jag ibland kollar efter Photoshoptips och andra tutorials, vilken musik som jag lyssnar på, att jag läser och kommenterar knasiga insändare i lokaltidningen, ser att jag läser andras roliga bloggar varje dag, att jag har imdb i min favoritlista och om dom verkligen har koll på att det just nu sitter en kramsugen singelkille i sina bästa år framför denna datorskärm?
Och om dom vet allt om mig så måste ju denna Louise såklart vara min själsfrände och drömpartner som dom letat fram i bästa välmening, så varför sitter jag här och funderar och är konspiratorisk?
Ingen aning faktiskt, helt obefogat och utan grund.
Världen är vacker idag.

Superhjältekraft. – Att försöka behålla min blåögdhet obefläckad.

4 kommentarer:

Uffe sa...

Testar att lägga in en kommentar utan att vara inloggad eftersom det verkar strula / Uffe

Anonym sa...

Undrar om mina följare var för frikostiga med baginboxen igår? / Uffe

Uffe Viking sa...

Test nr 3 , alla med olika profil. Hmm / Uffe

Anonym sa...

Det verkar vara ett allmänt Blogspotfel, det finns hundratals forum som just nu diskuterar felet.

Undrar varför jag kan kommentera?
/ Uffe