söndag 14 mars 2010

En dag i soffan.

Vem har bestämt att man inte får ligga en dag i soffan om man inte är sjuk? Det är definitivt underskattat att ta ett break och bara stapla disk.
Jag är duktig på att stapla disk. Det ska jag använda som merit i mitt CV.
Men någonting inom mig ger mig lite dåligt samvete. Jag är ledig och får väl spendera min tid som jag vill, eller hur? Ibland behöver man en dag utan att göra ett skit.
Att GÖRA är ju svenskens måtto. Vad har du gjort i helgen? Vad ska du göra på semestern?
Det är ju klart det är roligt att göra saker som får mig att må bra. Men jag är som så många andra uppfostrade i måstelandet. Jag känner mig lätt otillräcklig när måstefolket drar igång.
Människor i min ålder har ofta fyllt sitt liv med måste, måste, måste. Måste det och måste annat. Och alla runtomkring vill ju berätta för mig hur jag ska vara, jag blir bombarderad av det i radio, tv, tidningar och reklamannonser.
Tyvärr är väl inte jag bättre än någon annan att sålla i dessa krav. Jag hatar måste.
Vi lever fortfarande kvar i drömmen om att alla hushåll har en hemmavarande partner som på heltid sköter allt som hör hemmet till. Men då vi i dag arbetar heltid så måste vi nånstans förstå att vi inte kan leva upp till dom krav som våra mödrar och farmödrar lade på sig.
Men vi vill ju alla bo i en Astrid Lindgren saga med hemvävda trasmattor, julbak och vårstädning, hemkokta korvar och ett skinande hem med spröjsade fönster och perfekta grusgångar.
Jag ska villigt erkänna att mina krav har sänkts ordentligt sen jag blev singel. Jag är ju ofta ensam i hushållet så jag kan ju välja utan att ta hänsyn, och som heltidsarbetande så varken kan eller orkar jag hålla allt fläckfritt.
Man kan gena ganska mycket i kurvorna och ändå må bra.
Laga mat, städa och tvätta måste man ju, men jag ligger inte på knä och torkar golvlister och tvätten som hänger på tork i badrummet blir kvar där tills jag behöver den.
Det finns saker som får mig att må bättre än att bära tvätt fram och tillbaka mellan garderoberna. Jag tar hellre en långpromenad i fint väder.
Så vägra alla dina måsten idag och gör nåt du verkligen vill, eller gör som jag och plocka fram dina favoritfilmer och snacksa dig igenom ett Sagan om ringen maraton. Om inte vädret blir för bra, då går jag ut.

Superhjältekraft. – Att orka lata sig.

Inga kommentarer: