onsdag 3 mars 2010

Jante 2.

Jag medger att min tolkning av jantelagen är en grov generalisering. Jag har inte analyserat varje punkt.
Den påhittade lagen är ju plockad ur sitt sammanhang och jag vet inte heller om den är korrekt översatt, eller om den avviker från författarens ursprungliga mening.
I andra och sjunde punkten ställer författaren sig vid sidan om, och till och med, över andra när han påstår sig vara godare och dugligare. Ett tydligt avståndstagande, vi och dom.
Jag läser den som en pungspark från någon som ligger på rygg. Men där kan man också tycka att författaren skyller sina egna tillkortakommanden på andra.
Sen är den ju skriven i negativ form, i en känsla av att vara sämre än någon annan.
Om vi skriver om lagen i positiv medskapande anda, vad blir det då?

1. Du ska veta att jag är någon.
2. Du ska veta att jag är lika god som ni.
3. Du ska veta att jag är lika klok som ni.
4. Du ska veta att jag är lika bra som ni.
5. Du ska veta att jag besitter en massa kunskap.
6. Du ska veta att jag och du är lika.
7. Du ska veta att vi båda duger.
8. Du ska skratta med mig.
9. Du ska veta att jag bryr mig om dig.
10. Du ska veta att vi kan lära av varandra.

Nu blev det nåt slags flum, som vilken positivitetskonsult som helst hade kunnat hitta på. En rad med fraser vars innehåll alla håller med om, men ingen lever efter.
Men kan vi trumma in Jante2 lagen i skallen på alla blir det kanske en bättre och vackrare värld. Flower Power rules.

Superhjältekraft. – Att vara positiv är bättre.

Inga kommentarer: