söndag 28 mars 2010

Regel 1: Det finns inga regler.

Vi har ett regelverk i samhället som alla bryter mot och alla har åsikter om. I princip alla tycker att det är ok att böja på lagen i detta fall och har heller inga samvetskval för detta.
Den som åker fast blir ofta förbannad och tycker att dom har otur eller har blivit lurade.
Inte så sällan tycker gemene man att de som övervakar reglerna är luringar som bara jävlas och som borde ha viktigare saker för sig. Och att enda anledningen till kontroll är att dra in pengar till staten.
Jag kan också hålla med då ingen hastighetskamera kommer att fota dom farligaste situationerna på landsvägen, vansinniga omkörningar och bilister som inte håller avståndet.
Tänk vad dessa hastighetsbegränsningar har ställt till med. Vi följer skyltarna slaviskt, med ett visst påslag förståss, oavsett väder och väglag. Verklig hastighet på torr hundratioväg, är väl i många fall hundratrettio. Samma väg vid isglagga, mörker och snörök, nånstans runt hundratio, för det står så på skylten.
Om nu ingen följer begränsningarna eller helt kopplar bort hjärnan för att det står nån siffra på en rund plåtspade vid vägkanten, borde vi inte förändra reglerna så vi accepterar dom?
Vad skulle hända om vi avskaffade alla hastighetsbegränsningar och bara följde lagen? Ja vi måste förståss avskaffa hastighetsmätarna också, för först då kan vi helt koncentrera oss på att följa paragraf fjorton och femton i trafikförordningen, för där står allt vi behöver veta.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Skulle vi följa dessa två regler så behövs inga skyltar som bestämmer över oss, eller hur? ”Kunna stanna på den del av vägen som jag kan överblicka”, det skulle i många fall betyda betydligt lägre hastighet än dagens skyltning.
Det problem som kan uppstå är förståss tolkningar, det som jag anser är anpassad hastighet tycker kanske du är för hög eller för låg.
Nu är jag inte så naiv att jag tror att bilförare i allmänhet skulle ha omdöme nog att inse sina egna begränsningar, men det funkar ju inte så bra i dag heller.
Jag tycker inte heller om fartkameror, jag vet alltid vilken hastighetsbegränsning som råder, tills jag får syn på en kamera, då börjar jag tvivla. Alla kameror borde ha en hastighetsskylt på sig, då skulle vi slippa denna ryckiga körning, för det är fler än jag som blir tveksamma och saktar in.
I en rapport som sammanställt siffror från vägverket 2003-2005 står det. ”Nästan hälften (48 %) av dem som omkommer i tätbebyggt område gör det på grund av ouppmärksamhet vid väjningsplikt och stopplikt. Detta är den enskilt främsta orsaken till olyckor. Att föraren tappar kontrollen över fordonet vid omkörning, i kurva, på raksträcka eller i korsning är också en vanlig olycksorsak (38 %)”.
Om det är liv man vill rädda så frågar jag, varför sitter det inte kameror vid stopplikter och rödljus eller vid övergångsställen?
Men framtiden är snart här och då blir väl all övervakning automatisk med nån GPS grunka i bilen, som direkt drar bötesbelopp från mitt VISAkort, om jag gör en för snabb omkörning.
Alla framtidsbilar kommer säkert att känna av hastighetsbegränsningen själv och bromsa till rätt hastighet, om inte jag gör det.
Och då slipper jag helt tänka själv, så skönt.
Som man säger. – It's not the fart that kills you, it's the smäll.

Superhjältekraft. – Att inte göra krumelurer i rondellen.

Inga kommentarer: