lördag 25 september 2010

Jag nästar.

Hanen samlar pinnar till boet. Han kämpar med detaljerna, för det är viktigt om han vill få en honas uppmärksamhet. I naturen kommer fågelhonan på inspektion. Om boet faller henne på läppen, eller näbben, så kanske hon väljer att flytta in.
Hm, är de det jag gör? Samlar pinnar till boet för att imponera på tjejerna?
Jag håller på att göra om och inreda mitt egna sovrum. Och då ingen säger emot mig så blir det helt och hållet efter mitt tycke och smak. Det känns lite konstigt, och är kanske lite korkat.
Att måla väggar, köpa madrasser, bygga säng, inreda med möbler, lampor, tavlor och textilier helt utan tanke på att någon annan ska gilla resultatet. Om jag undermedvetet planerar att impa på en flicka kanske jag förblir ensam resten av livet.
Men det kommer att bli fint för mig, och just nu är det bara jag som ska bo här.
Jag gick en vända på Byggmax för att kolla, man får en annan känsla när man ser brädorna i verkligheten. Jag var lite fundersam på att ha en del inslag av ohyvlat virke, men efter en tur på brädgården så har jag ångrat mig. Ohyvlat är för stickigt och kommer att samla för mycket damm.
Det är lite roligt på byggvaruhus. Här snackar vi männens domäner. I dag såg jag inte en enda tjej, inte ens nån som fick följa med som bärhjälp. Däremot ett gäng brunstiga hanar som stångades med sina släpvagnar för att få en bra position i kön till utcheckningen.
Alla nöjda av att ha fällt ett vackert villebråd av två tum fyra impregnerat klass AB. Några stressade husägare som hela sommaren lovat sig själv och frun att byta dom ruttnade vindskivebrädorna. En annan som plockade hålkälslister till den pärlspontade sommarstugan som strax ska stängas för säsongen.
Stackars dom.
Jag tittade bara, för först måste jag göra en ritning så jag vet vad jag ska köpa. Hyvlat är ju inte billigt, och jag kanske behöver typ sextio meter till min idé.
Och när jag tänker på hur mycket jobb det blir för att få det som jag vill, så önskar jag nästan att jag kunde nöja mig med att köpa nåt på Blocket.
Men om jag nu får bestämma själv en gång i livet, så är det väl bäst att passa på.
En sak är säker, det kommer att bli många pinnar i mitt bo.

Superhjältekraft. – Att skilja på plankor och brädor.

Inga kommentarer: