torsdag 23 december 2010

En liten gourmet.

Jag har sparat en ask med fin belgisk choklad för att kunna lyxa lite så här till jul. Jag köpte den på flygplatsen i Bryssel och den var inte billig.
Ikväll är mina två döttrar hemma och vi myser i soffan och ser på julfilm. Då passar det väl bra med en lite extra njutbar kvalitetschoklad.
Så jag hämtar asken och vi knyter upp sidenrosetten, tar av papperet och öppnar locket.
En larv. En liten levande larv sitter på insidan av asken och hånler åt oss. Den vrider lite på huvudet och vi tappar aptiten helt och hållet.
Nu står den finaste chokladen ute i kylan på min balkong, jag tror inte att Belgiska larver gillar minus tjugo grader. Och oavsett om larven har smaskat på choklad eller inte så kommer nog inte vi att äta nåt av den i alla fall.

Superhjältekraft. – Att bara mata fripassagerare med det bästa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kanske är med fin Belgisk choklad som det är med Tequilans kusin Mezcal. Dom finare sorterna har en liten larv med för att garantera att kvaliten är tillräckligt hög. Vid för låg alkoholhalt löses larven upp...

Uffe Viking sa...

Jepp, det här var den allra finaste sorten, så dom skickar kanske med en kvalitetsansvarig i varje ask.
Denna larv var inte upplöst, så det var nog inte något fel på chokladhalten.