söndag 5 december 2010

Utland, snö och madrassval.

I dag blev det en liten rockad med göromålen. Minus nitton utomhus, så då får man ju passa på att avfrosta frysen. Och avfrostar man frysen så kan man ju dra fram och städa bakom, det händer inte så ofta.
Sen betsa skivan en sista vändan på skänken och grundlacka stegen till våningssängen.
Jag stökade lite i köket och upptäckte att jag inte kommer att rymma hyllan där jag har haft mina hobbyprylar. Typiskt, måste hitta en ny lösning på det.
Så då har jag ännu en möbel som ska på loppis.
Jag var på IKEA igår. Tre vänner följde och det blev en trevlig tur.
Dom hade madrassdagar och en naprapat som hjälpte till med goda råd vid val av madrass. Det passade ju mig perfekt, trodde jag.
Jag hade ju sett ut en madrass i förväg som jag trodde att jag ville ha, men det kändes inte riktigt rätt när jag provlåg.
Så kom naprapaten. Han snackade och viftade med händerna, pratade om kotor och avlastning, zoner och stöd.
Sen demonstrerade han sin tes på mitt resesällskap, hon fick provligga flera sängar och han letade kotor och tryckte och pekade. Han verkade lite småstressad för det var mycke folk i farten, och det fanns gott om sängspekulanter.
När han förstod att det bara var jag som var ute efter säng så sa han att jag kunde välja vilken madrass jag ville för jag var kille, och vi är ju rätt så raka i figuren. Han sa det två gånger, jag fick välja vilken madrass jag ville för jag var kille. Hm, inte mycket till hjälp.
Jag köpte några sänglampor, det var allt. Mina vänner skulle köpa bokhyllor, men dom var slut i lager.
Så vi åkte en sväng utomlands istället. Jag har hört att man kan fly den nordiska vintern med en tur till främmande land. Men jag kan säga att det var precis lika kallt i Torneå som i Haparanda. Och inte lockades jag att köpa nåt värmande heller.
Det blev lite godis från den gigantiska godisaffären innan vi begav oss hemåt.
Det flisstrade lite när vi åkte ut ur Haparanda men det var mest bara kallt, och vi blev förvånade när vi mötte plogbilar. Vi häcklade dom två plogbilarna, för snödjupet på vägen var noll och i kanten mindre än två centimeter. Plogstålet skrapade i asfalten så gnistorna yrde.
Men vi fick snart smaka vrede från vinterguden Ull. Det började snöa på riktigt och snöröken blev snart ogenomtränglig.
Jag hatar snörök. Det finns egentligen bara en säker hastighet då, noll kilometer i timmen.
Fast vi skulle ju hem, så jag körde på helspänn och försökte hålla hjulspåren som syntes typ tio meter framåt. Tur att det gav sig när vi passerat Kalix. Det är en rätt så lång resa hem från Haparanda, även utan skitväder.
Jag har nu sovit på saken och beslutat mig för att beställa en madrass, en av dom andra som jag provade, jag kan inte gruva mig längre och jag vill inte ha kvar min gamla smala madrass.
Ja där har jag ytterligare en grej att sälja, jag måste nog snart annonsera.
Om jag kan hålla balansen på möbleriet i min lägenhet med devisen ”en sak in, en sak ut” så vore det bra.

Superhjältekraft. – Att få hjälp till självhjälp.

Inga kommentarer: