söndag 26 december 2010

Repello.



Varje jul försöker jag hitta nåt nytt roligt spel, nåt som alla kan vara med på.
Jag är inte så eggad i frågesport för jag har så dålig koll på Nobelprisförfattare och franska kungar. Men det får gärna vara lite klurigt, lite strategi eller omvänt snabbt och hetsigt.
Jag letade efter ett gammalt spel som jag har spelat tidigare, Ordrazzel eller Boggle som det heter på engelska. Fast det verkar tyvärr inte säljas nuförtiden, jag såg ett begagnat spel på tradera och budet var över femhundra så det verkar ha fått samlarstatus.
Men jag köpte Repello istället, och det var ett mycket bra köp.
Det är ett enkelt brädspel i grunden, men jäkligt klurigt i sitt upplägg.
Jag ska flytta runt min stapel på ett bräde med brickor. Alla staplar och brickor på brädet knuffar i varandra när dom kommer för nära, och det kan sätta igång långa kedjereaktioner.
Målet är att knuffa ut brickor och motståndare från spelplanen och på så vis samla poäng.
Riktigt förbaskat roligt, men ofta frustrerande och förvillande. Det är lätt att lära sig fast svårt att bemästra.
Jag ger Repello fem vikingahjälmar.

Superhjältekraft. – Att inte vara en dålig förlorare.

Inga kommentarer: