fredag 12 augusti 2011

Man ska aldrig visa sin svaghet.



Då jag inte blev paketerad och nergrävd så ska jag inte beklaga mig. Och det är nog sant att killar överlag är lite blödigare än tjejer, men det beror nog mest på att tjejer vägrar att visa sig svaga, särskilt i grupp.
Dom säger att kvinnor har en högre smärttröskel, och det är säkert sant men smärta är också så individuellt.
Jag ska nog undvika samtalsämnet i kvinnligt sällskap annars så får man sig en dos av:

– När jag gick med mitt tredje barn så hade jag sån foglossning att benen domnade bort, men inte kunde jag ta det lugnt för det, jag har ju ett jobb som ingen annan kan sköta så jag var tvungen att jobba övertid så jag skulle ligga lite före och föresten så var det på hösten så jag hade ett potatisland som skulle grävas upp.
Med två små därhemma och sju tvättmaskiner som ska köras varje dag, kalsonger som ska stärkas och strykas, trägolv som ska såpskuras, bär som ska plockas, syltas och saftas, rabatter som ska rensas, kakor som ska gräddas, ben som ska rakas.
Hur skulle jag ha tid att känna efter, nä det är bara att bita ihop.
Och sen så går det ju inte lämna ens den minsta syssla till gubben, han skulle bara göra allt bak och fram och stöka till.
När vattnet gick så stod jag högst upp på stegen och putsade sovrumsfönster, men inte hade jag tid att åka till lasarettet, jag var ju tvungen att laga sjuttio matlådor så familjen skulle klara sig.
Och i fjol när min blidtarm blev inflammerad, inte gick det att lämna jobbet hur som helst, jag är den enda som gör rätt i vårt dataprogram.
Så jag fick operera själv medans jag svarade i telefon och sprang mellan skrivaren och postrummet. Tur att jag har sytt alla barnens kläder för hand så jag är flink med nål och tråd.
Är det nåt jag ska beklaga mig över så är det att jag nu mer inte kan gå på badstranden för min kropp inte längre passar i bikini, och trots att jag noga smörjer in mig med Oil of Olay så är jag rynkigare än någonsin.
Att jag varit nära döden några gånger är inget jämfört med gäddhänget som totalt utesluter ärmlösa toppar.


Jag menar bara att smärta är relativt, jag orkar inte känna smärta när jag står framför spegeln, det är som det är.
Men när inälvorna exploderar så säger jag Aj, och det står jag för.

Superhjältekraft. – Att inte säga aj, när man kan säga . . .

3 kommentarer:

Miss H D sa...

*asg* nä...för fy fan för orakade ben...

Har levt med kronisk värk i sju år nu. Inflammaton på nervsystemet. Krupit omkring på alla fyra och velat dö. Smärtan jag har kvar skulle förmodligen inte många klara av utan att bli knäckta men jag jämför ju med hur jag haft det...
Smärta är induviduellt och att inälvorna exploderar kan ju inte vara julafton det heller...
Har du kryat på dig helt nu?

Uffe Viking sa...

Jag vill inte förminska någon annans lidande, och jag kan inte på långa vägar sätta mig in i andras situation.
Mitt inlägg har bara hämtat lite inspiration av din och Madams kommentar.
Jag vet att jag lever ett privilegierat liv då andra har smärtan som ständig följeslagare, men jag har också mött människor som tävlar i att ha ondast, som bara finner bekräftelse i sina besvär.
Och tyvärr blir då kampen mellan en förkyld kille och en barnafödande kvinna till en schablon utan förståelse och respekt.

Miss HD sa...

Skrattade gott när jag läste och ingen kritik alls om förståelse,gjorde en jämförelse också bara *ler*.

Fast ni män har en förmåga att tåla smärta som inte vi kvinnor har och tvärtom. Men vi raljerar nog lite mer med er...

Skrattar gott åt dina bokstäver och tokgillar din blog.

Ha det bra!

Miss H D