onsdag 31 augusti 2011

SCB öppnar för tolkning.

Så kommer nya siffror som berättar hur vi är och hur vi beter oss.
Männen har ökat sitt engagemang i hemarbetet och kvinnorna har minskat sitt. Men kvinnorna har alltjämt en mycket större arbetsbörda hemmavid.
Om man snabbt ska tolka pressmeddelandet så verkar kvinnorna flytta sin tid från obetalt till betalt arbete och männen gör ungefär som dom alltid har gjort.
Malin på Aftonbladet Wendela tolkar siffrorna så här.

"Män som diskar får ligga, lyder ett gammalt djungelordspråk som är lika sant nu som då och då och för jättelänge sedan.
Inget dödar lusten för en kvinna mer än disk överallt och en jävla röra, ursäkta franskan.
SCB har precis presenterat en undersökning om tidsanvändning i de svenska vardagliga hemmen och av den undersökningen kan man dra slutsatsen att kvinnor ägnar mindre tid åt disk och tvätt och män något mer.
Alltså, inte så att män ägnar mer tid åt hemmet än kvinnan herregud det är inte framtiden vi har hamnat i, men de ägnar mer tid åt att rensa diskhon på gojs än de gjorde för tio år sedan.
Jag har aldrig inbillat mig att män bara ligger på soffan medan kvinnor gör allt, det händer nog bara i den vidriga ”komedi”-serien Jims värld. Men jag har inbillat mig, och där ger undersökningen mig rätt: att män ägnar mer tid åt underhåll av hus och bil.
Att män och kvinnor, inräknat förvärvsarbete och olika sysslor i hemmet lägger ner lika stora stycken tid på nödvändigheter.
Och det är väl inget problem med det?
Men det är ju det.
Eftersom tvätt, disk, städ, plock och tork är så livsutsugande att man kan känna gnistan i själen dö en smula varje gång man ställs inför tallrikar med intorkad lasagne.
Därför är det av yttersta vikt att vi fortsätter på den inslagna banan. Vi ska bli jämlika, vi ska diska och skrubba fifty-fifty.
För då killar, då kommer liggen som ett brev på posten.
Ryska posten.
/Malin Wollin"


Jag gissar att Malin är en stor förespråkare av RUTavdrag då självaste livsgnistan falnar av lite disk. Hon får såklart en massa kommentarer, och då det mest är killar som reagerat så kanske hon har trampat på en öm tå.

Den här killen verkar då tycka det.

"Inget får livet att slakna mer än skitiga bilar, oklippta gräsmattor, ogräs, läckande rör, datorer som inte funkar, räntehöjningar, myrinvasioner och gnällande familjemedlemmar. Något mer Malin? /Gustafv"

I nästa verkar det vara väldigt uppstrukturerat vad som är vems ansvarsområde, mannen har inget eget ansvar utan HJÄLPER kvinnan.
Jag tror inte den här killen blir glad om hon skulle ta bilen till biltvätten och lämna honom ensam att fixa söndagsmiddan, men han förespråkar jämlikhet.

"Vill bara även poängtera att jag förespråkar jämlikhet, men det betyder inte att mannen ska hjälpa kvinnan med hushållet medan kvinnan inte hjälper mannen. Båda ska hjälpa varandra i den mån de kan. Det är jämlikhet, inte att mannen hjälper kvinnan med disken ... /Crackjack"

Sen finns det dom som inte har pratat med varandra, inte tillsammans bestämt vilken nivå på städningen som dom ska ha. Väldigt vanligt tror jag.

"Inget dödar lusten för en man mer än en kvinna som tycker det är JÄTTEVIKTIGT att det är städat och diskat för att det ska bli sex. /N.I.B"

Sen kommer ett inlägg som jag kan hålla med om.

"Jämställdhet är inte att dela på alla sysslor 50/50 utan att parterna arbetar lika mycket med det som behövs göras. Allt ifrån underhållet, köra ungar till och från aktiviteter, städning, laga mat och skotta snö. Allt som vi familjer är tvungna att finna oss i. /Mr-Galahad"

För hur vi än vänder oss så är alla människor olika och vi funkar olika och tänker olika. Därmed INTE sagt att vi ska acceptera skillnaderna i arbets- och ansvarsbörda.

Men frökens Wollins tankar om liggafaktorn i en killes handhavande med diskborsten sågas så härligt krasst i denna kommentar.

"Män som har råd att betala städhjälp får ligga. /Jellian"

Men jag kan berätta en hemlis, som singel blir det inte nåt liggande av vare sig dammsugning, tvättvikning, fönsterputsande eller diskande. Det blir bara 100% jämställdhet.

Superhjältekraft. – Att sakna nån som vill dela diskborste 50/50.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så att det är jämlikhet och inte att dela på sakerna rakt av som är viktigt. Man skattar ju saker olika också. Man och kvinnor har ju inte samma "poängsystem" där om man ursäktar ordvalet lite...men i huvudsak anser jag att kommuniktion är av stösrta vikt. Hade jag varit sambo med mannen i mitt liv hade jag tagit dammningen,den avskyr han.Han gör den för han måste för han bor ensam men annars... Jamen ,då gör jag väl hela...och han gör nåt annat. Lite så måste det funka med mig. Och ja...för mig är det värt att min bil är hel och körduglig. Så alla kvinnor som fnyser åt männen att det är ju ändå deras hobby att "pilla" med bilar...så säger jag skäms,det är billigt argument att komma med. Det är våra barn som sitter i den...hobby or not. Det är märkligt hur lite man pratar i relationerna nuförtiden. Konsten att vara lyhörd och inte stelbent,lyssna och inte bara höra,ta för givet mer än lystra och anamma...men framförallt...vara snäll( i ordets riktiga bemärkelse)...är man snäll mot varann så löses så jädra mycket och många andra saker sig automatiskt.

Anonym sa...

Jag kan tänka mig ligga med en diskborste bara jag slipper diska.

PS. Du är fortfarande saknad på WP

Uffe Viking sa...

I den bästa av världar så kompletterar man varandra och lyssnar på varandra, tyvärr inte den enklaste levnadsregeln.
Och du Madam, din övertydliga rad har gett min diskborste ett förväntansfullt fånigt flin.