lördag 10 december 2011

En fånigt flinande tennisboll.

Vad betyder ett gult ploppansikte med gröna kinder? Jag vet inte.
På kontaktsidans meddelandefunktion så kan man välja att fylla ut sitt språk med ett gäng smilisar och några andra tydliga och otydliga symboler.
Det är typ tjugofem olika och dom flesta fungerar väl som en förlängning av det man vill ha sagt, men det finns säkert dom som går att misstolka också.
Där finns såklart dom vanligaste små smilisarna som jag i och för sig törs använda men som jag ändå nästan alltid väljer bort för det är inte riktigt min grej.
Men sen så finns det en hel radda med figurer och runda gula bollar som ser ut och gör saker som jag inte riktigt kan tolka, och när kan man tryggt använda en sådan ändelse?
Jag gissar att man frikostigt får tolka dessa metaforer lite som man vill på den sidan, men som novis känns det ändå vanskligt att ge sig in i detta okända symbolspråk.
Det finns några små figurer som håller om varandra och som pussas, bara vanliga oskyldiga hälsningar men det finns många fler och konstigare.
Ta den med en pratglad tjejboll som viker ner sina ögonlock till förförarläge och kastar sig över en oskyldig blyg killboll och hånglar upp honom o det grövsta, han verkar ju i och för sig inte ha något emot detta övergrepp men vad betyder den?
Kanske ”– Glöm inte att ta med dig kondomer om vi ska träffas”, eller?
Det finns en gubbe med ett falskt yxmördarleende, en sån som kokar din kanin när du försöker göra slut, och när är det läge att avsluta en hälsning med honom?
För att inte tala om ploppen som ser ut att få en ofrivillig prostataundersökning av en doktor med kalla händer.
Eller utomjordingen i lila toppig hatt och lika lila fyrkantig näsa, skum.
Det finns en liten kille med olika långa armar, när ska jag använda honom? Är han neurosedynskadad? Här kommer en kort hälsning med min korta arm eller en lång hälsning med min långa.
Hej hej hemskt mycke hej.
Jag vet inte, och jag orkar inte undersöka saken närmare heller, så jag fortsätter på mitt tråkiga och stela textutansmåobegripligagulafigurer sätt.
Take it or leave it.

Superhjältekraft. - Att symbola lagom.

Inga kommentarer: