söndag 4 december 2011

Julen är din.

När jag var liten så betydde alltid julen att vi åkte långt upp i inlandet till min farmor, där var alltid fullt med folk, kusiner, fastrar och farbröder, andra grannar och ibland bekantas bekanta.
När jag i vuxen ålder besöker min kusin som bor i huset så förstår jag inte hur alla rymdes, det är ett litet tvåvåningshus på typ hundra kvadrat med kallfarstu, tre små sovrum och två små alkover under snedtaket.
Vår familj sov ofta i ett gavelrum med alkov och en rund silverfärgad kamin mot murstocken, i väster ett stort spröjsat fönster som på vintern fått innerfönster monterat. Trotts dubbla rutor med bomullsbädd emellan så ritade rimfrosten alltid vackra mönster över stora delar av glasen, då var det vackert som ett vykort, nu hade jag väl bara tänkt på energislöseriet.
En typisk julafton vaknade jag av pappas tassande över det kalla golvet och att han gnisslande öppnade luckorna på kaminen för att göra upp eld, det var så härligt att få ligga kvar, dra täcket närmare kroppen och vänta på spraket och doften av värme som så sakta spred sig i rummet.
Frukost bestod av gårdens eget fil, mjölk och smör, hembakat bröd, raketost och julskinka såklart.
Mitt på dagen blev alla ungar utslängda att leka några timmar i snön medans det fixades med mat och dukades. Isiga och blöta lovikkavantar torkades i skift vid alla kaminer.
Det kunde ibland vara tjugo personer som skulle samsas vid matbordet, det måste ha varit kaos, men jag minns bara glädjen. Köket var det största rummet men inte stort ändå, och då den mesta maten lagades på vedspis så det var alltid minst trettiograder varmt därinne, julvärme.
Vi tittade på Kalle Anka och delade julklappar i kammarn, ett pyttelitet rum innanför köket, och där minns jag att det alltid var kaos. Alla satt i knä på alla, paket, papper och snören i drivor.
Jag undrar om alla vuxna hade julångest då också?
När jag frågar mina vänner och jobbarkompisar så får jag alltid samma svar. – Jag tycker inte om julen. Jag läser flera bloggar och en massa artiklar i tidningar som alla säger samma sak, varför då?
Jag har också under en massa år haft problem med hetsen, stressen och tvånget. Och jag har kämpat i stark motvind med att ändra på tvingande måstetraditioner för att hitta tillbaka till känslan som jag hade när jag var liten, men det är först nu när jag som singel bestämmer själv, som jag börjar uppskatta julen igen.
Vad består en modern jul av?
Ofta övertid på jobbet för att förebygga dom dagar som går förlorade, en ekonomisk stress som bara blir större ju äldre barnen blir, en massa tvingande traditioner som uppfanns när en person på heltid jobbade i hemmet, och städning.
Städa, städa varje fredag också varje jul, det tycker jag är kul, och heter man Pippi Långstrump med en häst i köket så är det väl nödvändigt. Men hur viktigt är det att knäskura överallt?
Måste allt vara tipptopp för att vi ska kunna stöka till det igen? Vore det inte smartare att städa efter jul istället, när det sista glittriga barret har fallit och den sista knäcken fastnat på vardagsrumsmattan?
Och all denna mat. Måste man ha tjugo maträtter på julbordet, och måste man själv ha slavat vid spisen för att duga?
Vi försökte ändra på den traditionen en gång för femton år sedan, men det sket sig.
Vi hade jul hemma hos oss och vi tänkte bara servera tomtegröt, julskinka och blöta i skinkspadet för den som det ville.
Tror ni det gick bra? Nej hemligheten råkade sprida sig och i stället så blev det ett överdådigt knytkalas med så mycket mat att vi alla åt rester fram till snösmältningen.
Vi är vuxna tänkande individer, vi lever i ett fritt land, alla kan välja hur vi ska ha det hemma, men vi väljer att följa en tradition som stressar oss så till den milda grad att många hellre väljer att resa på solsemester.
Vi kan inte välja när det pratas jul, allt eller inget.
Jag tycker det är dags att ta tillbaka julen och göra den till vår egen.
Sluta läsa tidningarna som tvingar dig att koka sylta, baka pepparkakshus, stöpa juleljus, virka tomteskägg och inhandla dom allra dyraste julklapparna.
Vill man baka så ska man göra det för att det är kul, ska det pysslas med julpynt så ska det vara pynt med glädje, och skit i alla önskelistor, vill någon ha en dyr iphone så får dom spara till den själv.
Vill man spendera julafton med att bara busa i snön och äta hamburgare så gör det, det kan vara din jultradition.
Är det lugn du vill ha så välj det, kryp ihop under täcket och låt doften och spraket av värme sprida sig i rummet.
Det är din jul och ingen annans jul.

Superhjältekraft. – Att göra egna traditioner.

Inga kommentarer: