onsdag 18 januari 2012

Rätt ner i plånboken.

Den som prenumererar på Aftonbladet Plus får enligt rubrikerna veta hur lätt det är att spara 50 000, 100 000 eller till och med 150 000 kronor på ett år. Ordagrant ”Så enkelt sparar du . . . kr i år".
Observera ordet ”enkelt”. Man ska visst få experternas bästa tips, men jag kan säga att inga tips i hela världen kan få mig att spara sådana summor utan att flytta och sälja bilen.
Men det kanske är ett experttips som ni gratis kan få av mig, sälj alla era tillhörigheter och sov på soffan hos kompisar, eller om det kniper i en trappuppgång.
Garanterat utgiftsbesparande.
Vi som inte har Plusabonnemang måste gissa, men vad ska vi gissa att dom menar?
Ordet spara tyder ju på att utgifterna ska minska, inte att inkomsterna ska öka.
Så få se då, om man normalt äter alla måltider ute på restaurang, frukost, lunch och middag, 365 dagar per år så sparar man typ 15 000 kronor på sänkt restaurangmoms, förutsatt att restaurangerna verkligen sänkt priset, så då har vi lite där.
Men om man räknar så så skulle man tjäna fem gånger så mycket på att laga alla måltider själv. Vad annars?
Jag antar att det inte är små banala saker som att släcka på toa och inte ha apparater på stand by.
Enkelt spara minst 50 000 kronor . . . enkelt . . . hmm.
Det måste ha med huslån att göra eller hur, en villa i Danderyd kan ju generera ganska stora ränteutgifter, om man inte ärvt fastigheten förståss.
Men det kanske gäller den där hemhjälpen som städar villan i Danderyd, istället för att betala vitt och göra RUT-avdrag så kan rådet vara att betala svart.
Eller nej, vadå det är ju Aftonbladet, inte uppmanar dom till det.
Såna uttalanden gör väl bara centerpartiets nya ledare Annie Lööf, ja inte direkt förståss, men väldigt tydligt indirekt.
Nå, åter till sparandet, det måste ha med ordet enkelt att göra, nåt som inte kräver uppoffringar.
Då är det skatteplanering såklart, gränslandet mellan ärlig och oärlig, några fina kapitalförsäkringar på Irland som man fiffigt kan förvandla till skattefria bla bla bla.
Så som jag fick en gratislektion i av en kollega här om dagen, men då jag saknar kapital att planera med så lyssnade jag ju bara med ett halvt öra.
Borde förståss vara intresserad av sånt här men jag är nog mer gräshoppa än myra.
Visst vill jag kunna spara 50 000 kronor i år, och när dom nu helt plötsligt börjar prata om fallande bostadspriser och bostadsbubbla så kanske min tid har kommit.
Rea på bostadsrätter kanske kan sporra mitt sparande.
Spara genom att köpa, det gamla klassiska sättet.

Superhjältekraft. – Att inte mixtra med sparbössan.

Inga kommentarer: