söndag 27 november 2011

Mörkrädda norrlänningar.

Jag har hälsat på min dotter i grannstaden den här helgen och resan dit och hem gick såklart i mörker.
Kompakt, norrländsk, granskogsskugga, skitiga strålkastare, utan månljus, blött asfaltsmörker.
Och största faran med det är kanske att somna, men att bli bländad kommer nog som god tvåa. Ja bländad och inte bli bländad, låt mig utveckla.
Norrlänningen hatar mörker, han lever med mörkret halva året och man kan tro att han ska vara van vid det, men icke, han dyrkar ljuset.
Var syns detta mer än på bilen? Om två extraljus är bra så är fyra bättre. Inte bara för att lysa upp den närmaste omgivningen, kanske att se en bit in i skogen och några hundrameter extra framför bilen.
Nej, här ska hela världen lysa. Två flodljus och två pensilbeam, strålkastare som kan bränna ut en hornhinna på två kilometers avstånd. Tack för solbrännan.
När jag möter en sådan mörkrädd person så inträffar en annan sak också, mörker.
Ja för när jag blir bländad så slår jag av mitt helljus och det är ju signalen till den mötande att han ska slå av sitt, blir det bra tror du?
Nej, det blir mörkt som i säcken, för bilen som bländar mig är ju flera kilometer bort. Från förhörslampa till fegljus från skitiga strålkastare på noll sekunder.
Tror du mina ögon hinner ställa om sig?
Nej nej nej blindbock i hundratio. Vem och vad som helst kan ju finnas på vägen så jag måste bromsa in och sakta av, jobbigt som f.., jag längtar nästan efter snön.
Även om jag inte är något fan av snöskottning, isskrapning, fastfrysning, ishalka, snödrev och förfrusna kroppsdelar så blir det ju bättre när snön kommer, då får vi bleka och mörkertyngda lite underliggande ljusterapi och gud ska veta att vi behöver det.
Ett vitt täckande lager av oskuld, en möjlighet att gå där ingen människa gått förut. En möjlighet att sätta ett avtryck i förgängligheten. Det där lät ju lite poetiskt va?
Men killarna med extraljusen drar ju bara igång kärnkraftverket dom har i bakluckan och byter till förbjudna glödlampor för nu blir ju effekten mångdubbel, halleluja, varde ljus.
Vem är rädd för grön laser när Hella säljer en miljon candela för femtusen spänn.
Låt oss smälta bort snön med protuberanserna från våra nyinköpta xenonljus, tänk inte på dom mötande.
Låt oss förblinda alla idioter som väljer att köra åt motsatt håll, det är troligtvis några utsocknes som redan sett mer än dom borde.
-Det lilla ljus jag har det ska få skina klart.
För vem vill leva i mörker? Inte en norrlänning i alla fall.

Superhjältekraft. – Att se ljuset i slutet av tunneln.

Inga kommentarer: