söndag 2 januari 2011

Väcka vikingablodet.



Rotade runt lite på Spotify och kom in på ett gäng låtar som alla har namn som börjar på Celtic. Både av traditionellt och mer modernt snitt.
Det ledde såklart till att jag sökte efter denna häftiga videosnutt på Youtube.
För snart ett år sen så var jag och såg föreställningen Lord of the Dance, jag kan inte säga annat än att det var en helt fantastiskt show.
Ett mycket imponerande gäng dansare som så till synes enkelt misshandlade golvet på det mest spektakulära sätt.
Herr Flatley var inte med, men ensemblen var kompetent så det räckte.
Det är så läckert när dryga tjoget av dansare hamrar i parketten med den exaktaste precision, jag får gåshud.
Jag ska inte ljuga och säga att jag var oberörd av tjejerna heller, dom var så vackra, så graciösa, så underbart sensuella när dom vickade på fotlederna och så strålande av mod och styrka när dom i takt trummade med vassa klackjärn.
Den keltiska musiken talar helt klart till nån gen inne i mig, och har jag levt förut så gick jag mest troligt omkring på en ljungbeklädd hed, med ett skinn över axlarna, klädd i rutig kilt, spelandes säckpipa så alla fjolliga romare fick tinnitus och skavsår på självaste stigbygeln.

Superhjältekraft. – Att bli förförd av en liten melodi från förr.

Inga kommentarer: