lördag 9 oktober 2010

Delat ljud är dubbel glädje.

Dom har borrat två hål i mitt golv så att jag kan se ner till min granne.
Inte så kul när hålen är på toa. Nu har dom ju trätt värmerör i hålen men det är fortfarande en så pass glepa att jag ser när grannarna tänder och släcker.
Och detta gör också att alla ljud transporteras i hålen. Inte så trevligt.
Jag kommer väl att bli av med detta problem på måndag när killarna kommer och gör klart installationen, hoppas jag.
Det är lustig det här med ljud. Jag har nu flyttat min säng från köket in i ett av sovrummen, och där är det tyst, alldelens tyst. I köket surrar ventilationen och kylen och frysen startar, stoppar och gurglar så som kompressordriven kyla gör. Där inne hade jag vant mig med alla ljud, och sov som en stock.
I sovrummet är det så tyst att jag vaknar av det minsta lilla. Där inne hör jag helt plötsligt vad grannarna gör, och dom gör det tidigt på morgonen. Jag hade ingen aning om hur lyhört det kan vara.
Men jag ska inte klaga, igår så var det party i grannkåken. Och party med stort P. Jag trodde först att det var några i mitt hus som festade, men en tur ut på balkongen gav ljudet en annan riktning.
Hoppas att dom hade förvarnat grannarna, tvåtusen decibel är inte alltid så uppskattat.

Superhjältekraft. – Att dela ljud med objudna.

Inga kommentarer: