tisdag 5 oktober 2010

Städtjänst.

Min mor har ramlat och slagit sig, det gick väl efter omständigheterna rätt bra. Så efter en vecka på lassa så fick hon komma hem nu i helgen, utrustad med en rullator av senaste snitt. Jag åkte såklart hem till henne en sväng, för att se till så allt skulle funka.
Det första hon upptäckte var att hon hade trösklar, så dom fick jag skruva bort. Jag ordnade också en del andra smågrejor för att underlätta, sen så lagade jag lite mat att ha i frysen och städade hennes lägenhet.
Att städa hemma hos en åttioettåring är inte tvärgjort. Man måste gena i kurvorna, annars blir man tokig.
Drivor av prydnadsfigurer, fotoramar, glasskulpturer och virkade dukar. Massor av virkade dukar.
Alla fönsterbänkar har minst fyra blomkrukor. Mellan varje blomkruka står det prydnadssaker. Och alltihopa står på en lång virkad duk. Hur fasen städar man där utan att plocka bort allt?
Jag vet att jag själv har tendenser att ställa fram en och annan onödig pryl för syns skull, men inte ens i närheten.
Hon har också dille på mattor, det är mattor överallt. Till och med i klädkammaren. Trött. Inte fasen tar jag ut och dammar av alla, nej det blev en sväng med dammsugaren ovanpå.
Jag städade efter mina regler och jag tror nog hon tyckte att det dög, eller så vågade hon inte säga annat.
I dagarna drar dom in fjärrvärme i min lägenhet, en massa rör och en massa stök, så jag kommer att ska städa fler än en gång den närmsta tiden.
Vem vet, jag kanske får en släng av städdille. Eller inte.

Superhjältekraft. – Att låta snabeldraken flyga fritt.

Inga kommentarer: