lördag 23 oktober 2010

Varför finns det små gula lampor?

– Jag använder aldrig blinkersen, alla jag känner vet ju vart jag ska.
Detta citat myntades under en av många diskussioner om trafiken här i stan. Jag vet inte varför det ämnet är så intressant, det finns ju inte så mycket trafik här. Fast några tycker att det är katastrof att man blir sittande två vändor i rödljuset när kön är som värst.
Men intresset kan ju ha nåt att göra med tillståndet på trafikkunskaperna hos dom körkortsbegåvade, eller ska jag säga obegåvade.
Det händer såklart att jag blir lite uppjagad över nån virrpanna som inte verkar veta skillnad på höger och vänster, men oftast så märker jag inte av alla konstigheter som bilfolk gör här. Det är först när jag kommer till en annan stad som det blir uppenbart hur många egna trafikregler som vi har hittat på och hur lite vi använder blinkersen i den här staden.
Jag orkar inte ens kommentera dagens intermezzo med en herre i guldfärgad Volvo.
Och jag vet att jag också gör fel ibland, jag är ju fostrad i samma anda, något som mina barn så vänligt påpekat.
Men jag försöker att använda min blinkers, och jag har ganska bra koll på rondeller och filbyten.
Fast jag har å andra sidan aldrig varit nån hetsig trafikant som bufflar mig fram, jag är bara en liten besserwisser, precis som alla andra grabbar.
Numera försöker jag vara både tålmodig och hjälpsam, hur knasigt andra än kör, för tanken är ju ändå att vi alla ska komma helskinnade hem.

Superhjältekraft. – Att överleva ett enkelt filbyte.

Inga kommentarer: