tisdag 5 april 2011

Att tänka sig in i en ny lägenhet.



Kan jag tänka mig att bo där?
Jag var på lägenhetsvisning idag. Lika många rum men betydligt mindre än min nuvarande lägenhet. Men läget, hundra meter från gågatan, fyrahundrafemtiometer till centrum av centrum, nära till allt.
Ett lite äldre hus med allt vad det innebär, litet badrum, gammal köksinredning, fasta garderober och tvättstuga i grannhuset, fast det syns också på hyran.
Måste nog göra en lista för och emot.

För:
Läget är helt rätt, mitt i smeten.
Hyran blir billigare.
Minimal bilkörning, om ens någon alls.
Lägenheten är sliten så jag får välja nya tapeter och nya golv i alla rum, helrenoverat.
Om jag avskaffar bilen så blir jag rik, riiiik.
Jag kan åka buss till jobbet då jag slipper tjafsiga och tidsödande byten.

Emot:
Alla rum är mindre, men särskilt badrum och kök.
Rymmer inte min tvättmaskin, måste gå till grannhuset och tvätta.
Köksinredningen är lite äldre med lägre diskbänk och kombinerad kyl/frys.
Tre trappor utan hiss.
Mindre förråd, måste göra mig av med bra-att-ha grejor.
Mindre garderobsutrymme, måste ha vinter och sommarlådor i förrådet.
Det fanns just nu inte någon ledig parkering, kanske inte nåt problem då jag ju kan vara utan bil.

Att bo mitt i stan betyder ju såklart buller så fort man öppnar ett fönster eller sätter sig på balkongen, men jag kan gå till gymmet och allt annat.
Det är inte lätt att besluta, vad kan jag kompromissa på för att bo så centralt?
För mig är boendet viktigt och jag skulle ju helst vilja äga nåt, men det ekonomiska problemet med den saken har jag ju talat om tidigare.
Hmm, och jag blir såklart tvungen att tatuera adressen.

Superhjältekraft. – Att känna sig hemma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående dina emot:
-Rummen är inte mindre, dom är intimare.
Badkar??? -Dusch och tvättmaskin.
Kök??? -Närmare till Staaans restauranger än till affär´n.
Tre trappor??? -Behöver inte gå till gymmet.
Ingen ledig parkering??? -Finns det nå´t mer ledigt än det nybyggda parkeringsgaraget i närheten?
Mindre förråd och garderober??? -Travel light.
Buller??? -Det heter PULS.

Dessutom behöver du inte frysa ihjäl på väg hem från Trästock. Det är ju inget snack om var det blir förfester och du kan krypa hem på hörntänderna efter en krogsväng ;-)

Uffe Viking sa...

Haha, jag har har nog fel infallsvinkel. Antingen så ska jag inte bo så centralt, eller så måste jag vidga mina tankebanor.
Men förfest är ju aldrig fel.