måndag 18 april 2011

Sucker Punch.


Gick på bio i övertygelsen om att få se ett dundrande fantasy äventyr, men ack vad jag bedrog mig.
Detta var mycket mer och mycket annorlunda.
Jag vet fortfarande inte om filmen var bra eller.
Jag hade kollat en trailer och några recensioner före, men dom verkar inte tolka filmen som jag gör.
Zack Snyder har verkligen gjort en visuellt mycket läcker film, allt som händer är väldigt snyggt inramat. Så klart också tjejerna som filmen på nåt sätt handlar om, snygga och sorgliga.
För den här filmen handlar i mina ögon om trafficking och prostitution, droger och tvång. Hur ett gäng unga tjejer skoningslöst blir utnyttjade och fråntagna sitt människovärde.
Det handlar om en liten men glödande tro på förändring, men också på den orubbliga cynismen i en rutten bransch.
Filmen förflyttar oss hela tiden mellan olika verkligheter, något som spär på känslan av förtvivlan och när jag tror mig förstå storyn så måste jag genast tänka om.
Den är mästerligt suggestiv, med ett dånande soundtrack, och karaktärerna så avmätta som man kan förvänta sig av neddrogade slavar.
Fast tjejernas sexiga klädsel och sköna yttre ger det hela en mycket surrealistiskt känsla.
Jag tycker filmen var väl värd att se och kanske bättre än jag förstår just nu, men den lämnar en fadd smak i munnen.

Superhjältekraft. – Att hata den torsk som köper en slav.

Inga kommentarer: