söndag 15 maj 2011

Dunk.

Dagen då vårt vatten offentligt utannonserades som hälsovådligt, och kokning blev rekommenderad, så åkte jag till ÖB för att köpa en vattendunk.
Det hade såklart tusen andra också gjort före mig, så hyllorna gapade tomma, inga dunkar i sikte. Men jag behövde fortfarande en vattendunk för att förvara lite kokat vatten i kylen.
Visst hade jag kunnat köpa och dricka ur ett par läskflaskor, men krånglig som jag är så skulle jag ha en dunk.
Så jag gick in på ICA och köpte två dunkar av deras billigaste saft, á 14.90, och när jag kom hem så hällde jag genast allt innehåll i slasken.
Nu kokar jag vatten igen, och medans jag väntar så läser jag på etiketten.
Den är av märket Euro Shopper och heter Dryck med smak av röda bär. Observera SMAK av röda bär, för arom kommer sist i ingredienslistan.
Den innehåller, förutom vatten och socker, sju olika E-nummer där Karboxylsyra, Natriumcitrater och Kaliumsorbat får anses vara naturliga konserveringsmedel, då det finns i alla frukter och bär.
Sockerkulören som framställs av upphettat socker och sulfit är väl i gränslandet, men är också det vanligaste färgämnet i mat.
Natriumbensoat känns lite otrevligt då det under vissa förhållanden kan ombildas till det cancerogena ämnet Bensen.
Acesulfamkalium är tvåhundra gånger sötare än socker men innehåller inga kalorier, hmm.
Då är vi framme vid den enda ingrediensen som faktiskt kan anses vara hälsosam, Antocyaner, en stark antioxidant som motverkar dom fria radikalerna och håller människokroppen evigt ung.
Och nu ångrar jag att jag hällde ut all dryck, det här måste ju vara taget direkt ur ungdomens källa, full av antioxidant och ämnen som motverkar jäst och mögel.
Det är ju precis det som jag behöver, i min ålder börjar ju rötangreppen bli väl synliga. Och ett ämne som är tvåhundra gånger sötare än socker borde väl kunna jaga bort lite av den där surkarten som dyker upp ibland.
Och som om det inte vore nog, jag får ju en gnutta arom av röda bär också.

Superhjältekraft. – Att balsamera sig med Euro Shopper.

Inga kommentarer: