lördag 24 april 2010

Vem har rätt.

Vem har gett oss rätten att hänsynslöst utnyttja människor och natur.
Jag är född och uppväxt i ett I-land, men vad betyder det?
Den som är liberal säger tillgång och efterfrågan, och tror att allting kommer att sätta sig själv i balans om man bara låter den fria marknaden vara ifred.
Men hur ser det ut? Skogsbolag som skövlar regnskog utan att dom som bor där får nån ersättning och helt utan tanke på kommande generationer.
Nordiska fiskeflottor tömmer hav efter hav med kilometerlånga trålar, så ortsborna förlorar både mat och inkomstkälla.
Europeiska gruvbolag går in med mutor i Afrika och förstör stora markområden med djupa dagbrott och giftiga lakvattensdammar, utan att dom som bor där får varken ersättning eller jobb.
Att vi rika västerlänningar fortfarande köper varor som tillverkas i fabriker där arbetsdagen är femton timmar lång och lönen ändå inte går att leva på.
Det är tillgång och efterfrågan.
Vi har flera stora välkända svenska företag som på hemma plan framstår som moraliska och justa, men utomlands utnyttjar dom den som inte har nåt val och kan stå upp för sig.
För dom som arbetar där är det jag som tror mig vara förmer. Det är jag som köper billigt, som utnyttjar.
Det är sant att situationen i värdens länder har förbättrats. Barnadödligheten har minskat och livslängden har ökat.
Men även om dom fattiga blivit färre i procent räknat har dom blivit fler om du räknar antalet personer.
Fattigdomen skulle kunna avskaffas nu. Resurserna är fullt tillräckliga. Visst, det är många faktorer som styr hur tillgångarna fördelas, men det råder inte brist på mat och andra resurser.
Det finns ett globalt matöverskott som skulle räcka till 2700 kalorier per dag för 12 miljarder människor.
Det skulle räcka med 100 miljarder dollar per år för att alla människor på jorden skulle ha tillgång till mat, vatten, tak över huvudet, hälsovård och utbildning.
Det är hälften av vad de fyra rikaste personerna i världen tjänar på ett år.
Tänk dig, det behövs bara fyra personer för att förändra världen. Men dom vill inte, så därför får vi andra göra så gott vi kan.
Jag ska försöka att tänka mer på dom produkter jag köper. Men det är inte lätt att alltid handla rättvisemärkt på en begränsad budget, men jag ska ärligt försöka göra fler kloka val.
Jag försöker med jämna mellanrum skicka en slant till nån hjälporganisation som jag litar på. Men vilka kan man lita på?
Visst kan jag bli trött ibland när jag hör hur en del människor skor sig på andra människors välvilja. Det uppdagas då och då rena förskingringar, oskäliga ersättningar och mutor i dom här organisationerna.
Men om jag inte gör ett försök så kommer ingenting fram till den som behöver. Man får hålla lite koll på Svensk insamlingskontrolls hemsida.

Superhjältekraft. – Att åtminstone försöka bry sig.

Inga kommentarer: