torsdag 1 april 2010

I dag blev det pizza.

Jag är ingen kung i köket, och har som sagts lite problem att orka variera mig.
Det är inte särskilt motiverande att laga mat till en person.
Då är en enkel pizza helt perfekt, den går att variera och den är nästan omöjlig att misslyckas med.
Jag har en superenkel pizzadeg som blir helt perfekt, tunn och knaprig i kanterna. Och med en kryddig tomatsås som bas är det bara att fylla med nåt gott.
Vill jag lyxa, så skippar jag den vanliga osten och tar Västerbottensost på toppen. Gott, mmm.

Pizza deg.
2 dl. Varmt vatten.
½ påse. Torrjäst.
1 tsk. Salt.
1 pilligrut. Socker.
1 msk. Matolja.
Vetemjöl.

Vattnet ska ju vara lite varmare till torrjäst så du kan göra som jag, gena lite och spolar varmvatten direkt från kranen.
Lös upp jäst, salt, socker. I med olja och mjöl tills du får en deg som inte kladdar. Låt degen vila medans du gör i ordning pizzafyllningen.
Om du vill ha tunn botten så räcker degen till en hel, smord, ugnsplåt. 225-250 grader. Grädda i nedre delen av ugnen så den får lite färg på undersidan också.

Tomatsås.
1 frp. Passerade tomater.
1 påse. Taco kryddmix från Santa Maria.

Som vanligt vill jag att det ska vara enkelt, Och taco mixen passar väldigt bra i pizza, så jag kokar bara ihop tomaterna med kryddorna. Det går utmärkt att frysa in överbliven sås.

Superhjältekraft. – Att grädda en platt brödbit med topping.

1 kommentar:

Charlie Ahlstedt sa...

Lät super smarrigt specielt med taco krydda i tomatsåsen.
Blir till att testa när man kommer upp till internatet igen:-D