måndag 7 februari 2011

Matporr.



Nån hade räknat till över sjuttio matlagningsprogram i svensk tv på en vecka. Hallå, är vi verkligen så intresserade av matlagning? Sist jag hörde en siffra sa dom att vi spenderar i snitt femton minuter per dag på matlagning, totalt. Då blir det minsann inga stordåd.
Men mat är ju inte bara för magen, det är ju såklart för alla sinnen.
Och likväl som att den late kan kolla på sport, så kan väl mikrougnarnas konung kolla på Top Chef, Masterchef och alla andra chefar.
Det finns arga kockar, tjocka kockar, kockar på motorcykel och fulla kockar. Melker, Jan, Nigella, Per, Gordon, Jamie, Tina och Keith.
Sen såklart Rachael Ray, Oprah, Ellen och alla morgonsoffor som så klart har en egen kock.
Så det finns gott om porr för den som tänder på matlagning.
Jag kan fastna om jag zappar förbi Gordon och hans räddning av skabbiga hak, men annars så är jag ingen konsument av mat tv. Jag är ju ingen kung vid spisen, inte ens en prins och matlagning kommer oftast långt ner på prioriteringsordningen.
Att baka är roligare, så den vackra Leila är mer i min smak, om man så säger. Och på tal om det, nu ska jag äta en bulle till.

Superhjältekraft. – Att snabbt slänga ihop en Kastanjetäckt rådjursfilé med rotselleripuré och mangoldrulle i mockasås.

Inga kommentarer: