lördag 19 februari 2011

Skit i andra och sköt dig själv.

Skulle jag vara beredd att offra livet för att bekämpa orättvisor, korruption och tyranni? Hur kuvad skulle jag behöva bli innan jag skulle gå mot skarpladdade vapen?
Jag lever i ett litet avskilt hörn i den stora världens utkant, där jag inte behöver ställas inför den frågan eller göra det valet.
Min ilska mot Alliansens kalla avsaknad av medmänsklighet ter sig fjuttig i jämförelse med det uppror som nu sker i några icke demokratiska länder i söder. Superhjältarna står som spön i backen och många ger sitt liv i kampen.
Demokrati finns i många former och är i många fall en vinglig balansgång på en skör lina, och det finns hela tiden starka krafter som vill nånting annat. Även här hemma manipuleras demokratin för att passa vissa intressen när korruptionen brer ut sig.
Vi tar vår demokrati för given, men i takt med att partierna tappar medlemmar och få vill engagera sig, och när hela vårt föreningsliv riskerar att gå i graven för ingen längre vill ställa upp och jobba ideellt, så öppnas spelfältet för helt andra krafter i lilla Sverige.
Tyvärr så är jag inte bättre än någon annan, och Bengt Göransson säger det så tydligt när han angriper vågen av självförverkligande som svept över landet dom senaste trettio åren.

”– Satsa på sig själv det kan kanske 80 % procent av befolkningen göra 80 % av tiden, det behövs bara lite självförtroende. Men att skita i andra, det kan 100 % av befolkningen göra 100 % av tiden”.

Superhjältekraft. – Att vara en superhjälte.

Inga kommentarer: