onsdag 21 juli 2010

Att vara, eller inte vara säng? Det är frågan.

Jag börjar fundera på att flytta ut ur mitt kök och köpa en riktig säng till ett av sovrummen.
Då får tjejerna dela på det andra rummet, för det är ju bara några nätter per år som det är fler än dom som ska sova över, och det går ju alltid att lösa.
Men att köpa säng är ju inte det självklaraste här i världen.
Det är fantastiskt att en reklamkampanj kan ändra på en hel befolknings köpvanor. Tidigare var en säng precis som vilken annan möbel som helst. Sen körde Hästen sin Tv-reklam, och vips steg priserna med ett par hundra procent. Ok det fanns dyra sängar före, men nu finns det dyra sängar.
Och vem kan säga emot? Dom har ju ett vattentätt försäljningsargument. Jag spenderar ju ofantligt mycket tid i denna möbel, och vem vill inte vakna utvilad och mjuk i kroppen.
Men jag blir lite trött när den allra enklaste varianten av resårmadrass kostar en hel månadslön. Och hur ska jag kunna sova mig utvilad om jag ska ligga och tänka på hur länge jag måste arbeta för att spara ihop till den?
Försäljarna vill gärna göra det här med säng till en vetenskap. Det finns hur många olika fjädrar och stoppningar som helst. Fjädrar som är timglasformade, som är progressiva, som är dubbelvirade, som är formade till helt fantastiska tryckavlastande formationer. Stoppningen är naturell, anti allergibehandlad, följsam och stödjande, formsäker och naturligt ventilerande.
Det finns lika många olika sängmodeller som det finns bilmodeller.
Och då blir jag trött igen, hur ska jag kunna bestämma mig för en variant, och sen kunna sova lugnt, helt förvissad om att jag har valt den bästa som går att köpa för en månadslön?
Det är omöjligt att vara helt säker på det, jag kan ju inte ens provsova dom.
Jag är istället helt utelämnad till en rad försäljares övertalningsförmågor och ett antal glättiga broschyrer.
Dom säljer inte en säng, dom säljer en livsstil. En medvetslös upplevelse, nåt som jag bara kommer att ha varit medveten om i mitt undermedvetna.
Nu blev jag trött igen.

Superhjältekraft. – Att bara få sova lite.

Inga kommentarer: