lördag 10 juli 2010

Postkodlotteriet.

Säg inte att du gör det för en god sak, säg att du tycker om programmet och gillar pirret av att kunna vinna.
En lott kostar hundrafemtio kronor. Och fyrtio procent går tillbaka till vinnarna. Det är ca: sextio kronor.
Tidigare gick tjugotre procent till de organisationer som postkodlotteriet har valt ut. Nu är den delen höjd till tjugosju. Vilket motsvarar fyrtiokronor på varje lott.
Resten är företagets. En bra affärsidé. Hela konceptet drivs av en privatägd koncern med säte i Holland, Novamedia. Bolaget har flera lotterier med samma upplägg. Det kallas marknadsdriven välgörenhet.
På hemsidan skryter man över att ha delat ut trettiosju miljarder till välgörenhet under åren som varit, men räknar man baklänges så ser man också att Novamedia själva har kammat hem nästan sextio miljarder samtidigt.
Välgörenhet, för vem?
Jag tror inte det har kostat sextio miljarder att driva runt detta bolag.
Tycker du att jag är onödigt negativ? Dom har ju lyckats samla in ofantliga summor till bra saker.
Ok, kanske det, men varför kan vi inte bara skänka med hjärtat utan baktanke om egen vinning?
Om du verkligen vill hjälpa en organisation så köp en trisslott för tjugofem kronor och skänk hundratjugofem till nåt som du brinner för.

Superhjältekraft. – Att veta vem man hjälper.

Inga kommentarer: