torsdag 29 juli 2010

Inception.

Igår kväll blev det ett biobesök med mina döttrar och deras pojkvänner. Två timmar och tjugoåtta minuter av mästerligt berättad science fiction thriller.
Det var ett tag sen alla tyckte likadant, men när vi kom ut så var vi alla helt överens. Det här var det bästa på länge, helt suveränt.
Jag läste recensionen av Roger Lindström precis innan vi skulle åka, och kände en liten oro. Roger har gett filmen fyra stjärnor, varning varning. Men här håller jag med, en mycket sevärd film som lekte med min fantasi hela vägen och som fick mig att hålla andan helt, under dom sista tjugo minuterarna.
Christopher Nolan har hittat en helt ny infallsvinkel, och även om storyn är lite krånglig så berättas den så skickligt att man hänger med på hela resan. Och detta tack vare ett gäng mycket duktiga skådisar, och ett överflöd av häftiga specialeffekter.
Men den går inte att slötitta på. Intrigen är listig och lurig, och tack och lov så har Nolan skippat krånglet med att berätta hur det går till rent praktiskt, vi behöver bara hålla reda på vad som händer och det räcker. För att det händer saker, det kan du lita på.
Gillar du science fiction, spänning och action inbäddat i en fräck story? Vill du ha Ocean´s Eleven, Matrix, Blåsningen och Mission Inpossible blandat till ett?
Då är det här filmen för dig.
Gå och se Inception.

Superhjältekraft. – Att drömma sig bort en stund.

Inga kommentarer: