måndag 5 juli 2010

Vad är klockan?

Tänk att det bara behövs en mulen morgon för att jag ska försova mig.
Det här jävla soluret jag har vid sängen väcker mig aldrig i tid.
Vet inte varför jag valde ett solur i sovrummet, men jag föll väl bara för försäljarens svada.
”Visar alltid rätt tid”, pyttsan, förra gången jag möblerade om så fick det ett frispel och började visa Peking lokaltid.
”Skuggan faller på siffrorna i kransen”, det är inte lätt att se en specifik skugga när allt runt omkring bara är skuggor, hur tänkte han då? Och av nån anledning har jag börjat vakna vid samma tid på natten, varje gång jag tänder sänglampan så visar det här jäkla uret samma tid.
Och stor plats tar det också, och tungt är det. Pilen petar mig i nacken när jag vänder mig i sömnen. Man kan få för sig att det borde stå utomhus.
”Det behöver inga batterier”, så klart, för det finns inga rörliga delar. Men jag behöver batterier till min ficklampa om jag vill veta vad klockan är när rullgardinen är nere.
Jag borde ha köpt ett timglas istället.

Superhjältekraft. – Att mäta tidlös tid.

Inga kommentarer: