tisdag 13 mars 2012

Hår här hur?

Av alla konstiga rubriker som svischar förbi på Aftonbladets hemsida så är väl ändå tjejen med orakade armhålor bland det värre.
Att en kvinna i publiken på melodifestivalen visade upp en liten tofs av hår i blusärmen, en så ovanlig syn att Aftonbladet fick nåt att skriva om.
Snacket om tjejers kroppsbehåring verkar uppröra och jag fattar ingenting.
Hur blev det en nyhet så intressant att annat fick läggas åt sidan?
Men tydligen så diskuteras saken så mycket på nätet att både tidningar och radio tar upp frågan.
Och den mest tragiska kommentaren i denna debatt kom från en lärare som sa att det finns killar som tror att tjejer inte har hår på kroppen.
Att deras flickvänner alltid varit så slätrakade att killarna på fullaste allvar tror att dom är "födda" så.
Jag borde ju inte heller skriva om det här i detta inlägget, men jag blir lite ledsen när vi inte får välja.
När normen är så spikad att naturlig inte är ett alternativ.
Men tyvärr så lever vi den glättigaste av alla tider, i ett samhälle där yta är allt och där en kvinna med håriga ben och armhålor anses onormal.
Men vem sätter normen?
Är det tidningar och då särskilt tjejtidningar? Tv? Tjejerna själva? Eller tror nån att det är killarna som ställer krav?
Det sistnämnda tror jag är det minsta problemet i sammanhanget, det är då inte håret i armhålan som jag först kollar in, och inte det som bestämmer vem jag ska tycka om.
Men jag kanske bara är för gammal för att förstå.

Inga kommentarer: