lördag 15 maj 2010

Pingu signalen ringer.

Kan det vara oartigt att svara i mobilen? Om jag står och pratar med en person och min mobil ringer, så höjer ingen längre på ögonbrynen om jag bara tar upp min mobil, vänder mig bort och svarar.
Jag tycker egentligen att det är otroligt oartigt mot den som jag pratar med. Samtalet avbryts ju tvärt och det är svårt att ta upp tråden igen. Och personen jag pratar med blir ju degraderad till mindre viktig.
Men jag har också fallit in i detta beteende. Att vara tillgänglig i tid och otid är ett måste.
Om Jag inte får svar när jag ringer till nån på mobilen så blir jag lite irriterad, varför då? Visst bestämmer väl alla om dom ska svara ljust då eller inte. Är personen upptagen med nåt viktigt så kan väl ett telefonsamtal få vänta, är det viktigt ringer jag ju igen.
Jag svarar inte heller när jag sitter på tryckeriet.
Och det behövs ju bara att man har mobilen lite olämpligt till så hörs den ju inte.
Tidigare satt telefonen fast i väggen och jag kunde få ringa flera gånger, och vid olika tider under dagen, innan jag fick svar av den personen som jag sökte.
Och världen fungerade på den tiden också. Man behövde bara vara lite förutseende och ha lite större tålamod.
Men mobilen har ju gjort oss oförmögna att planera, och ingen behöver berätta vart man ska. Man ringer ju bara och kollar. – Hej. Var är du? – Jag behöver skjuts. – Vad ska vi äta? – Jag väntar vid kiosken.
Jag tycker också att det är smidigt, men vi skapar ju förväntningar på full tillgänglighet helt utan planering. Tyvärr kräver full tillgänglighet ofta god planering i vårt slimmade samhälle.
Frågan är väl om det här beteendet kan spilla över på resten av våra liv också? Det kanske kan göra oss mer fokuserade på att leva i nuet istället för i ett planerat senare.
Bara vi inte blir ohövliga och okoncentrerade på kuppen.

Superhjältekraft. – Att svara eller inte svara, det är frågan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gör INTE så! Och jag känner mej "degraderad" när någon jag sitter och pratar med svarar när det ringer. JAG tycker det är obegripligt! Kanske man skulle ringa till den man sitter och pratar med....
erviluca (mamma till fyra killar)

Uffe Viking sa...

Det är nog det effektivaste sättet att få full uppmärksamhet:)