torsdag 13 maj 2010

Världsberömd mjukglass.

Härligt att få en extra sovmorgon, och båda tjejerna är hemma, det är mysigt. Den yngre har sin pojkvän med sig och vi bullar upp lite lyxig helgfrukost, men det är för kallt för att sitta på balkongen.
Sen börjar solen värma så pass att vi blev glassugna. En tur med övningskörning och vips så står vi i kö. Suget efter sommaren har lockat fram fler glassälskare.
Kön börjar ute på bron och går in mot kassan, trodde jag, men inne i butiken gör kön en kringelkrok, det står trettiosex personer före oss!
Mjukglassen i Bergsbyn är snart världsberömd, det finns facebookgrupper som beskriver sin kärlek till deras glass. Och jag lovar att ingen blir besviken. den är god, jättegod på det där härligt krämiga viset, inget grynigt is mos här inte.
Och stora, kanske lite för stora. Även om jag tar en liten våffla så måste jag kassera lite, och det innan jag ens hunnit ner till det knapriga.
En timme senare och vi är på väg igen. Vi kör lite kringelkrokar och förbi sommarstugetomten, och just idag går en hugad spekulant husesyn i friggeboden.
Men tomten ser inte mer inbjudande ut idag heller. Tur, då behöver jag inte lägga mer tankar på den.

Superhjältekraft. – Att glassa runt lite.

Inga kommentarer: