måndag 31 maj 2010

Häggmjäll.

Vid min balkong står det en stor hägg. Den är nog åtta, nio meter hög, och en del av grenarna sträcker sig in på och över min balkong.
Just nu blommar den för fullt. Doften är bedövande, det är svårt att sitta ute. Men den är ju otroligt vacker.
Den har sju stammar, varav två är lite smalare, vi kan säga sex grova stammar.
På varje stam sitter ungefär femton grenar. På varje gren sitter det tio kvistar. På varje kvist sitter det fyrtio blomställningar. På varje blomställning sitter det tjugofem blommor. På varje blomma sitter det fem vita små kronblad. På min balkong har jag lagt ut en mjuk härlig mörkgrå matta.
Jaha, och vad har min matta med häggen att göra?
Jo, om några dagar börjar fyramiljoner femhundratusen små vita snöflingor singla ner och lägga sig på den plats där det är lä. Och var är den platsen? Just det.

Superhjältekraft. – Att jaga natur med snabeldraken.

Inga kommentarer: