fredag 28 maj 2010

Rött eller vitt?

Jag sa på jobbet att jag skulle ha middagsgäster, och la till att jag skulle koka palt. Det kom direkt en snabb kommentar. – Det är i alla fall ingen tjej du ska bjuda.
Hur kunde dom veta det? Vad var det som avslöjade mig? Var det att jag sa gäster i plural? Eller var det valet av maträtt?
Kan man inte bjuda hem en tjej på palt? Palt och lite vin, mysigt.
Fast då är frågan, vilket vin serverar man till palt? Rött eller vitt? En Domaine Gerovassiliou Viognier från 2003 kanske? Passar till fläskkött, och vinklubben säger att det har en underbar smörig touch. Bingo. Smör ska man ju ha till palt.
Fast näe, kanske inte, palt är väl ingen romantisk mat direkt.
Men det passade bra idag för gästerna var inte ett dugg romantiska, bara hungriga.

Superhjältekraft. – Att få till en äkta paltkoma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

skulle nog föreslå mjölk till palten,glöm inte ljusen det blir så mycket mysigare så....

Uffe Viking sa...

Ja vissta ja, ljusen. När det glittrar i ögonen och är lite halvskummt så kan man väl servera vad som helst:)